Idź do

Rezerwacja lekcji muzealnych, prelekcji i rejsów

Wodne ścieżki edukacyjne

Prowadzone od maja do października w dni powszednie. Grupa dzielona jest na podgrupy maksymalnie 9-osobowe, które kolejno odbywają rejsy łodzią z przeszklonym dnem "Leptodora II". W czasie gdy jedna podgrupa pływa łodzią pozostali mają lekcję muzealną, oglądają film lub zwiedzają muzeum. Program ustalany jest indywidualnie dla każdej grupy.

Prelekcje


Tematy do wyboru ( czas: ok. 45 min)

- Ryby - mieszkańcy wigierskich wód
- Sielawa i sieja
- Ptaki Wigierskiego Parku Narodowego
- Bóbr europejski
- Bartnictwo
- Człowiek nad Wigrami - od pradziejów do współczesności
- Elementy przyrodnicze w sztuce
- Epoka lodowcowa i kształtowanie krajobrazu
- Tropy i inne ślady obecności zwierząt
- Zmiany klimatyczne i ocieplanie się klimatu
- Martwe drewno

Lekcje muzealne w Muzeum Wigier

Tematy lekcji muzealnych

Przedszkola i klasy I-III

ĆWIREK I PRZYJACELE – ptaki Wigierskiego Parku Narodowego
Wykład z prezentacją multimedialną pokazujący bogactwo ptasiego świata. Uczestnicy poznają charakterystyczne cechy wybranych ptaków. Celem zajęć jest rozpoznawanie najciekawszych ptaków parku. Na zakończenie dzieci wykonują prace plastyczne dotyczące ptaków.
odbiorcy: grupy szkolne 16-50 osób
czas trwania: godzina lekcyjna (45 minut)

BÓBR BUDOWNICZY
Wykład z prezentacją multimedialną przybliżający biologię bobra. Na zajęciach dzieci mają możliwość przyjrzenia się z bliska okazowi wypreparowanego bobra. Celem zajęć jest poznanie największego gryzonia w Polsce. Na zakończenie uczestnicy wykonują wyklejanko-kolorowanki.
odbiorcy: grupy szkolne 10-20 osób
czas trwania: godzina lekcyjna (45 minut)

WIGIERSKIE ZWIERZAKI
Wykład z prezentacją multimedialną pokazujący najciekawsze zwierzęta parku. Uczestnicy poznają ciekawostki dotyczące najważniejszych zwierząt na tym terenie. Celem zajęć jest rozpoznawanie najpopularniejszych zwierząt parku. Na zakończenie dzieci wykonują prace plastyczne dotyczące zwierząt.
odbiorcy: grupy szkolne 16-50 osób
czas trwania: godzina lekcyjna (45 minut)

RYBKI Z WIGIERSKIEJ FERAJNY
Wykład z prezentacją multimedialną pokazujący gatunki ryb żyjących w wodach Parku. Podczas lekcji postaramy się odpowiedzieć na wiele pytań: Jak zbudowana jest ryba? Jak się ryby poruszają? Jak oddychają? Co jedzą? Jak szybko rosną? Czy chorują? Dlaczego są kolorowe? Gdzie mieszkają? Będziemy mogli ulepić ryby z plasteliny, namalować jak żyją w akwarium, powycinać lub złożyć rybę z papieru.
odbiorcy: grupy szkolne 16-50 osób
czas trwania: 1 godzina 15 minut

PSZCZOŁY NA KWIATKU
Wykład z prezentacją multimedialną opowiadający o owadach zapylających, szczególnie pszczołach i ich znaczeniu dla przyrody i człowieka.
odbiorcy: grupy szkolne 16-35 osób
czas trwania: godzina lekcyjna (45 minut)

Klasy IV-VI

BÓBR I JEGO RODZINKA
Wykład z prezentacją multimedialną omawiający biologię i ekologię bobra. Uczestnicy poznają najważniejsze cechy bobra oraz wpływ tego gryzonia na najbliższe środowisko. Celem zajęć jest poznanie biologii największego gryzonia w Polsce. Na zakończenie uczestnicy rozwiązują karty zadań.
odbiorcy: grupy szkolne 16-50 osób
czas trwania: godzina lekcyjna (45 minut)

BADAMY WIGIERSKĄ WODĘ – czy w jej kropli coś żyje?
Zajęcia terenowo–laboratoryjne realizowane są w okresie maj-październik. Celem zajęć jest rozpoznawanie bezkręgowców wodnych żyjących w strefie przybrzeżnej jeziora Wigry. Na zajęciach uczestnicy nad brzegiem jeziora Wigry samodzielnie pobierają materiał do badań, prowadzą obserwacje brzegu jeziora, badają temperaturę wody i przejrzystość wody za pomocą krążka Secchiego. W sali laboratoryjnej przy pomocy lup binokularnych rozpoznają organizmy bezkręgowców wodnych charakterystycznych dla strefy litoralnej jeziora.
odbiorcy: grupy szkolne do 20 osób
czas trwania: 60 minut

Klasy IV-VIII i szkoły średnie



ROLA PSZCZÓŁ W PRZYRODZIE
Wykład z prezentacją multimedialną opowiadający o owadach zapylających, szczególnie pszczołach i ich znaczeniu dla przyrody i człowieka.
odbiorcy: grupy szkolne 16-35 osób
czas trwania: godzina lekcyjna (45 minut)

CO PEŁZA, BIEGA I LATA – zwierzęta Wigierskiego Parku Narodowego
Wykład z prezentacją multimedialną pokazujący mieszkańców naszych pól i lasów. Uczestnicy dowiadują się o różnicach pomiędzy gatunkami zwierząt w sposobie ich życia oraz rodzaju pożywienia. Celem zajęć jest rozpoznawanie najpopularniejszych zwierząt parku. Na zakończenie uczestnicy rozwiązują karty zadań.
odbiorcy: grupy szkolne 16-50 osób
czas trwania: godzina lekcyjna (45 minut)

RYBY – mieszkańcy wigierskich wód
Wykład z prezentacją multimedialną pokazujący gatunki ryb żyjących w wodach Parku. Na zajęciach uczestnicy dowiadują się o ich biologii, cechach charakterystycznych i przystosowaniu ryb do warunków środowiska, poznają różne typy jezior w jakich żyją, zależności pokarmowe oraz zagrożenia. Celem zajęć jest poznanie biologii oraz ekologii ryb słodkowodnych i odpowiedzenie na pytanie jak chronić ryby. Na zakończenie uczestnicy wypełniają kartę pracy.
odbiorcy: grupy do 50 osób
czas trwania: 1 godzina 15 minut

PODNIEBNI MIESZKAŃCY – Ptaki Wigierskiego Parku Narodowego
Wykład z prezentacją multimedialną pokazujący różnorodność i bogactwo ptasiego świata. Uczestnicy poznają charakterystyczne cechy wybranych ptaków oraz różne ciekawostki. Celem zajęć jest rozpoznawanie najciekawszych ptaków parku. Na zakończenie uczestnicy rozwiązują karty zadań.
odbiorcy: grupy szkolne 16-50 osób
czas trwania: godzina lekcyjna (45 minut)

ŚLADAMI ZWIERZĄT - tropy i inne ślady obecności zwierząt
Wykład z prezentacją slajdów i pokazem eksponatów przyrodniczych obejmujący teoretyczny wstęp na temat zwierząt Polski oraz przygotowania się na wyprawę w teren, omówienie różnych śladów obecności zwierząt (tropy, ślady żerowania, odchody, nory, gniazda i inne). Celem zajęć jest rozpoznawanie tropów i innych śladów obecności zwierząt. Na zakończenie
lekcji jest sprawdzian wiedzy (rozpoznawanie tropów ze zdjęć i karta pracy).
odbiorcy: grupy szkolne 16-35 osób
czas trwania: godzina lekcyjna (45 minut)

klasa VII-szkoły średnie


EPOKA LODOWCOWA I KSZTAŁTOWANIE SIĘ KRAJOBRAZU
Wykład z prezentacją multimedialną omawiający proces tworzenia się krajobrazu polodowcowego. Celem zajęć jest przybliżenie działania lodowca na terenie Suwalszczyzny. Na zakończenie uczestnicy rozwiązują karty zadań.
odbiorcy: grupy szkolne 16-50 osób
czas trwania: godzina lekcyjna (45 minut)

ZMIANY KLIMATYCZNE I OCIEPLANIE SIĘ KLIMATU
Wykład z prezentacją multimedialną omawiający przyczyny zmian klimatu, w tym naturalne takie jak: zmiany stałej słonecznej, wpływ erupcji wulkanów i emisji gazów cieplarnianych i pyłów oraz zmiany klimatu spowodowane działalnością człowieka. Celem zajęć jest przybliżenie zmian klimatycznych oraz przyczyn ocieplania się klimatu. Na zakończenie uczestnicy rozwiązują karty zadań.
odbiorcy: grupy szkolne 16-50 osób
czas trwania: godzina lekcyjna (45 minut)

BADANIA FIZYKO-CHEMICZNE WODY WIGIERSKIEJ
Zajęcia terenowo–laboratoryjne. Celem zajęć jest poznanie właściwości fizycznych i chemicznych wód parku. Na zajęciach uczniowie badają właściwości fizyczne wody j. Wigry (temperaturę, barwę zapach, przejrzystość, pH) i chemiczne (zawartość azotanów, azotynów, fosforanów, wapnia, magnezu, żelaza). Uczniowie samodzielnie wykonują badania przy pomocy „mini laboratoriów” wyposażonych w odczynniki chemiczne, oznaczając zawartość poszczególnych związków chemicznych i określają stan jakości wody w Wigrach.
odbiorcy: grupy szkolne maksymalnie do 25 osób
czas trwania: 60 minut

MARTWE DREWNO
Wykład z prezentacją multimedialną omawiający znaczenie martwego drewna w ekosystemie leśnym. Celem zajęć jest uświadomienie uczestnikom wpływu martwego drewna w lesie na jego bioróżnorodność i braku możliwości życia dla wielu organizmów tam, gdzie nie ma martwego drewna. Możliwość samodzielnej pracy z kartą zadań.
odbiorcy: grupy szkolne 16-35 osób
czas trwania: godzina lekcyjna (45 minut)

BÓBR – herbowe zwierzę Parku
Wykład z prezentacją multimedialną omawiający historię, biologię i ekologię bobra. Uczestnicy poznają wpływ tego gryzonia na najbliższe środowisko co pozwala zadecydować czy bóbr to nasz przyjaciel czy wróg. Celem zajęć jest poznanie historii i biologii największego gryzonia w Polsce. Na zakończenie uczestnicy rozwiązują karty zadań.
odbiorcy: grupy szkolne 16-50 osób
czas trwania: godzina lekcyjna (45 minut)